In het hart van Heerenhage, een unieke woonvoorziening voor zelfstandige senioren, heerst een bijzondere sfeer waar betrokkenheid centraal staat. Anne van Eerbeek-Schoteldraaijer en Karin Zwart-Bergsma zijn de verhuurcoördinatoren en huismeesters van het gebouw en zijn er vier dagen per week te vinden. De vrouwen staan niet alleen klaar voor de bewoners wanneer er problemen zijn, maar maken ook dagelijks een praatje met ze en kennen iedereen persoonlijk bij naam.
Zelfstandigheid voorop
Anne, die al tien jaar werkzaam is bij Heerenhage, beschrijft haar functie als een “plus in het wonen”. Toen ze in dienst kwam had het gebouw nog het imago en de kenmerken van een serviceflat, inclusief kappers, huishoudelijk medewerkers, schilders en een technische dienst. In het nieuwe gebouw, dat is opgeleverd in 2021, is dit allemaal niet meer aanwezig, maar Anne en Karin zijn er wel. Over de verandering zegt Anne: “In 2014 ging je echt een beetje terug in de tijd van Downtown Abbey, met ‘de meisjes’, maar dat is niet meer van deze tijd. Senioren kunnen hier nu gewoon zelfstandig wonen en het verder aanvullen zoals ze zelf willen.”
Voor collega Karin, die graag nog iets voor de maatschappij wilde gaan doen voordat ze definitief zou stoppen met werken, is die zelfstandigheid heel belangrijk. “Je mag en kan heel veel zelf. Dat geldt voor mij in mijn werk, maar ook voor de huurders.” Ook het contact met de huurders vindt Karin ontzettend leuk. “Van mensen die blij zijn met hun nieuwe woning tot mensen waar je een arm omheen slaat als ze verdrietig zijn en mensen waarvoor je een tijdelijke oplossing moet verzinnen als de reparateur er nog niet is, het werk is heel divers.”
Betrokken maar professioneel
Hoewel Karin en Anne heel betrokken zijn bij de bewoners en korte lijntjes van groot belang zijn in hun werk, bewaren de huismeesters ook een zekere professionele afstand. Zo kennen ze iedereen, maar noemen ze de bewoners niet bij hun voornaam. “We kiezen ervoor om mensen aan te spreken met hun achternaam, want zij moeten naar ons toe kunnen komen als er een probleem is. Dit moeten wij zien op te lossen, dus wij zijn niet zomaar ‘een vriendin’,” aldus Karin.
De vrouwen stralen hun professionaliteit ook uit met hun kledingkeuze. Met hun zorgvuldig gekozen blauwe rokken, blazers en bijpassende hakken is het duidelijk dat ze een team zijn en bij het gebouw horen. Toch dragen ze niet altijd precies hetzelfde. “Karin en ik zijn heel verschillend,” lacht Anne. “We hebben een tijdje wel altijd hetzelfde gedragen, maar dat hebben we nu losgelaten”. Karin voegt toe dat ze er nu voor hebben gekozen om dezelfde jasjes te dragen, maar wel in andere kleuren die bij hun passen.
De verhuurcoördinatoren vertellen dat ze niet alleen qua uiterlijk verschillen, maar ook innerlijk. “Anne is de denker en ik de doener,” vertelt Karin. “We vullen elkaar aan en zijn daardoor een heel goed team”. Bezichtigingen doen ze samen en ze bespreken alles met elkaar, zodat ze allebei weten wat er speelt. “Als woning 1 een probleem heeft en Karin pakt het op, dan weet ik er wel van af voor het geval dat Karin er niet is. Zo kunnen mensen ook bij mij terecht. Door de uniformiteit in de kleding kunnen we dat ook beter uitstralen,” vertelt Anne.
‘We vullen elkaar aan en zijn daardoor een heel goed team’
De juiste keus
Momenteel staan er nog enkele appartementen leeg in Heerenhage, maar de verwachting is dat dat snel zal veranderen. “Mensen merken steeds vaker dat hun favoriete appartement al weg is, waardoor ze sneller moeten beslissen,” zegt Anne. “Het is een heel proces voor mensen om hier naartoe te verhuizen omdat je moet ontspullen. Maar als ze eenmaal zijn verhuisd, zijn ze ook echt heel blij met hun keuze.” Niet gek, want senioren hoeven zich geen zorgen meer te maken over een overwoekerende tuin na drie weken vakantie of wegwaaiende dakpannen tijdens de eerste herfststorm.
Prettig wonen voor iedereen
Een van de eerste vragen die Karin en Anne vaak wordt gesteld tijdens een bezichtiging, is of huisdieren zijn toegestaan. “Dat zijn ze zeker,” zegt Karin met een lach. Dat blijkt, want het wordt al gauw duidelijk dat zij en haar collega ook een groot aantal huisdieren bij naam kennen. Wat wel belangrijk blijft volgens Désirée van Dijk-Attema, de directeur van Heerenhage, is dat een nieuwe huurder past in het grote geheel. Daarbij verwijst ze ook naar het huisdierenbeleid: “Je gunt iedereen zijn of haar huisdier, dus natuurlijk mag een hond blaffen, maar drie grote honden zouden wel overlast kunnen geven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want het moet voor iedereen prettig zijn om hier te wonen.”
‘Het moet voor iedereen prettig zijn om hier te wonen’
Tijdens een bezichtiging stellen Anne en Karin veel vragen om een goed beeld te krijgen van iemands situatie. Soms komen ze tot de conclusie dat Heerenhage niet de juiste plek is, bijvoorbeeld als iemand meer zorg dan thuiszorg nodig heeft. “Dat is niet altijd leuk, maar we doen het in het belang van de ander. Je helpt namelijk iemand anders niet als die hier niet op zijn of haar plaats is, dus bij alles wat we doen is het ons doel dat uiteindelijk iedereen gebaat is bij de uitkomst,” legt Anne uit.
Thuis voelen
Welzijn is de rode draad in het verhaal van Heerenhage. Désirée benadrukt dat welzijn heel veel te maken heeft met ‘gezien worden’ en contact hebben. “Dat is een belangrijke meerwaarde van Heerenhage, daarin onderscheiden we ons echt.” Ook de locatie, met aan de ene kant uitzicht op het water en platteland en aan de andere kant een woonwijk met alle voorzieningen, maakt dat mensen zich heel snel thuis voelen.
Dat geldt ook voor Karin en Anne. Als ze in de toekomst zelf toe zijn aan een kleinere woning, zien ze het dan ook wel zitten om van Heerenhage echt hun thuis te maken. Hoewel Anne twijfelt of ze haar huidige woonplaats wil verlaten, is de tuin wel een van de redenen waarom ze overstag zou gaan. “De tuin is echt prachtig, ik vind het adembenemend,” zegt ze. Voor nu zijn de vrouwen ontzettend blij dat ze elke dag hun werk mogen uitvoeren op deze unieke locatie.